25 november 2011

Inled lillajulen med ...

... bästa receptet på lussebullar! Kommer från "Vinterns söta" av systrarna Eisenman.


Smula jästen i en bunke. Värm mjölk och smör till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan i bunken och rör tills all jäst lösts upp. Tillsätt sedan resten av devätskan.

Blanda i kesella (kvarg), socker, saffran och salt. Tillsätt nästan allt mjöl och arbeta degen smidig och blank. Tillsätt mera mjöl efter behov. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.

Ta upp degen på ett mjölat arbetsbord och knåda den i några minuter. Dela upp den i ca 30 bitar. Rulla ut bilarna till fingertjocka längder. Snurra in ändarna åt varsitt håll. Lägg dem sedan på en plåt, smord eller täckt med bakplåtspapper. Garnera med russin och låt jäsa övertäckta i ca 45 minuter eller till dubbel storlek.

Lägg ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 5-8 minuter. Låt svalna på ett galler.


Taget ur denna bok. Jag är inte annars så förtjust i kex och bullar, men det är någonting med lussebullar som gör mig barnsligt lycklig. Lussebullar är dock ingenting som jag är uppväxt med, hemma bakade vi bara pepparkakor till jul, men det är ju tur att man kan starta nya traditioner. På något konstigt sätt brukar min lussebullssäsong starta redan i augusti. Det är kanske något jag kan beskylla min mamma för, hon brukar sjunga julsånger mitt i sommaren ...


Ser ni hur rykande varma och goda de ser ut?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar