8 december 2014

Sömnskola 2.0

Som ni kanske vet så har jag kört lite sömnskola för lillasyster här nu sen i torsdags. Problemet var ju från början att hon a) vaknar hundrafemtio gånger per natt och b) dricker typ en liter mjölk nattetid. Sen att hon sov i min säng var kanske inte ett problem i sig, det är ju hemskt praktiskt när man ändå ska vakna stup i kvarten att få ligga kvar och kisa med ett öga på bebén. Problemet uppstod väl i det ögonblick som jag valde att lägga henne i sin egen säng. Fortfarande i mitt rum.

Lördag kväll.
Kl 20.15. Barn skrattar och försöker bryta sig ut genom spjälorna. Mor ligger i mörkret i sängen bredvid och tänker på tonåren.
Kl 21.02. Barn somnat efter många om och men. Mor nöjt parkerad i soffan och önskar att hon hade ett skumpaglas att fira framgången med.
Kl 22.30. Barn sover skönt. Mor öppnar dörren för far som kommit hem från arbetet. Fuldans och tysta jubel i vardagsrummet.
Kl 23.10. Mor bestämmer sig för att söka sig i säng. Far är förvisad till soffan.
Kl 23.11. Barn vaknar då elefantmodern bökat sig i säng.
Kl 23.15. Mor fått barn att somna om.
Kl 23.16. Barn vaknar då elefantmodern bökat sig i säng.
Kl 23.20. Mor fått barn att somna om.
Kl 23.21. Barn vaknar då elefantmodern bökat sig i säng.
Kl 23.30. Mor fått barn att somna om.
Kl 23.31. Barn vaknar då elefantmodern bökat sig i säng.
Kl 23.42. Mor fått barn att somna om.
Kl 23.43. Barn vaknar då elefantmodern bökat sig i säng.
Kl 00.15. Mor fått barn att somna om.
Kl 00.16 Barn vaknar då elefantmodern bökat sig i säng.
Kl 00.30. Mor fått barn att somna om.
Kl 00.31. Mor tack kudde och täcke och lägger sig på golvet i storasysters rum.
Kl 04.28. Barn vaknar för mat.

Ja. Ni ser mönstret, va? Steget var inte så långt dagen efter till att fixa i ordning lillasysters rum. Nu sov hon ju då första natten ensam i rummet. Det gick helt bra, hon gillade sängen och rummet och vaknade glad i morse. Åtta gånger har jag varit in i natt och petat in tutt/gett vattenflaska/matat, men tror inte jag kan vänta mig så mycket annat heller efter en sån totalomvändning vad gäller nattningen.

Det ironiska är att då jag får ut ett barn ur sovrummet ... så kommer följande intassande i rummet! Klockan 04.39 var det någon som kröp upp i min säng (och det var inte skäggigt och hade päls) och fortsatte sova där. I morgon ska jag köpa hänglås till sovrumsdörren.

2 kommentarer:

  1. ...de här får man int heldär skratt åt. Så fölåt. 😂

    SvaraRadera
  2. Skadeglädje är den bästa glädjen 😁

    SvaraRadera