14 december 2011

Baka baka liten kaka


Fick bakfeber igår av ren tristess och fick en riktigt fin hög av lussebullar (32 st) och julstjärnor (40 st). En supergod jullimpa blev också till och den måste jag bara dela med mig av! Googlade på olika recept och hittade ett som jag nästan kunde tänka mig, men som vanligt var jag tvungen att modifiera den lite (aldrig nöjd med "färdiga" recept). Resultatet blev underbart:


Jullimpa à la Emmi


2 dl fullkornsrågmjöl
5 dl grahamsmjöl
ca 3 krm pepparkakskrydda (efter egen smak)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl russin
1 dl havregryn
1 1/2 dl julmust
3 1/2 dl yoghurt
2 msk mörk sirap

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i julmust, yoghurt och sirap. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform, ca 1 1/2 liter. Toppa ev. med lite havregryn. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 min. Stjälp upp limpan och låt den kallna.




3 kommentarer:

  1. Här är den borttappade kommentaren: Måste pröva limp-receptet, ser gott ut! Ovanligt med pepparkakskrydda i...

    SvaraRadera