16 november 2014

Skillnaden mellan första och andra barnet

1. Förlossningen
Ett barn:
- Jag höll på att svimma i duschen. Det bästa är nog om jag kan åka rullstol till BB. Är det långt från förlossningen? Då rullar vi då. Skönt att dessa 22 timmar äntligen är över. Jag vill aldrig, aldrig komma tillbaka hit.
Två barn:
- Jaha, det var det. 35 minuter blankt, va? Ge mig honom är du snäll. Nej, vi kan gå till BB. Inga problem. Ja, jag hittar. Tack för i dag!
2. Kompisar
Ett barn:
- Det låter ju jättekul. Men jag kommer nog lite senare. Efter nattningen. Och jag måste nog gå hem lite tidigare. Men det ska bli så himla kul att ses!
Två barn:
- Jag tror att det är något fel på min mobil. Den har inte ringt på två veckor. Jag provar att starta om den igen.
3. Säkerhet
Ett barn:
- Jag tappade en pärla på golvet och har letat i tre timmar nu. Men jag kan inte hitta den. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har jätteångest!
Två barn:
- Vad tuggar du på lilla gubben? Får jag se. En bit plast, jaha. Är det gott, min älskling?
4. Foton
Ett barn:
- Hämta kameran! Hon gör det där konstiga ljudet där hon skrattar som en delfin!
Två barn:
- Är det så viktigt med bilder egentligen? Vi kommer väl ihåg hur han såg ut som bebis. Vi är väl inte senila heller.
5. Kroppen
Ett barn:
- Nu har magen gått tillbaka jättefint. Det gick på några månader. Gud så skönt att vara sig själv igen.
Två barn:
- Nästa person som frågar mig om jag är gravid igen smäller jag till med nappflaskan.
6. Egentid
Ett barn:
- Nu har jag haft henne i tre timmar. Nu får du ta över så sticker jag in till stan. Ha så kul!
Två barn:
- Menar du att du sticker ut med storasyster så att jag kan var hemma med bara lillebror? Det låter ju helt fantastiskt!
7. Smitta
Ett barn:
- Välkomna! Här kan ni hänga jackan. Precis. Ingen har blivit förkyld sedan jag frågade igår? Bra. Man försöker ju vara lite noga. Räcker ni mig handspriten när ni är klara med den? Finfint. Kaffet är nog redan klart.
Två barn:
- Gumman! Är du snuvig nu igen? Det är lite grönt ser jag. Hm. Kan du försöka tänka på att inte pussa din lillebror i dag? Ja, pussar han så gör han. Men vi kanske ska vara lite försiktiga.
8. Rutiner
Ett barn:
- Det vore jättekul att ses! Nejdå, jag har inget för mig i morgon. Vad säger du: mellan 9.30 och 10.15 eller 15.10 till 16.30? Då varken äter hon, blir nattad eller sover. Då passar det toppen.
Två barn:
- Jaha. Då ska vi se gubben. Jag vet att du bara har sovit en kort stund… Men nu är det dags att hämta storasyster på dagis. På vägen kanske du vill ha lite mellanmål? Det var väl ett tag sedan? Jag minns inte riktigt.
9. Stresstålighet
Ett barn:
- Men herregud! Ska man inte kunna se en film ifred utan att hon ska vakna hela tiden? Det kan inte vara meningen att det ska vara såhär!
Två barn:
- Åker du och handlar medan jag ger dem lunch? Jag har inte hunnit skriva lista. Får sms:a den. Kan du slänga i en tvättmaskin innan du går? Vi har inga lakan kvar alls efter magsjukan. Vad sa du? Jag hör inte för allt skrik. Vill du något så skicka sms från affären.
10. Lyckligt ovetande
Ett barn:
- Jag tror inte på det där med trotsålder. Jesper Juul skriver att det är föräldrarna som kommer i trotsåldern eftersom de inte klarar av att barnet blir mer självständigt. Jag tänker låta henne hållas när hon vill klara sig själv. Herregud, det handlar väl bara om att ha lite mer marginaler och acceptera att saker tar längre tid. Hon är 1,5 år nu ja. Det är en så härlig ålder!
Två barn:
- Tack gode Gud! Det var inte på riktigt! Jag drömde att Leo blev två och kom i trotsåldern. Nu måste jag lugna ner mig så att jag kan somna om. Han är bara ett år, han är bara ett år, han är bara ett år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar