6 januari 2012

Gravidlistan

En liten lista på en del av de "besvär" man kan råka ut för som gravid!


Halsbränna: Började i typ vecka 20 och fortsatte hela graviditeten.
Ryggbesvär: Hade ända från början, dock inte pga bebis utan pga låsningar i ryggen som var aningen svåra att få bort (kunde inte ligga på mage fr.o.m. vecka 15).
Bäckenbesvär: Började också kring vecka 20 så där lätt, kring vecka 30 gjorde det rent av ont att existera och nu efter förlossningen har jag lite lite känningar kvar.
Muskel och vadkramp: Riktigt i början av graviditeten, slutade nog före vecka 20.

Åderbrock: Nej.

Nästäppa: Jepp, varenda förbaskade dag.
Urinvägsinfektion: Nej.
Känsligt tandkött: Åja, att borsta tänderna utan att blöda var omöjligt, tandläkarbesöket i augusti gjorde ont som sjutton (fast hon bara putsade bort tandsten).
Bättre hy och hår: I början hade jag smutsigt hår vad jag än gjorde och fick finnar - jag som aldrig haft en. Senare blev jag mittiallt skönhetsdrottning, men tydligen var det ett misstag från Hayleys sida för nu när jag ammar är skithåret tillbaka. Tack, dotter.
Illamående: Spydde inte, men hade nog obehag för mycket mat i början (fram till vecka 16) och mådde illa i värmen. Tur att jag inte var höggravid i juli säger jag bara.
Ömma bröst: Åååja.
Viktökning: +20 kg, varav 17,5 av dem försvunnit på två veckor.
Trötthet: Gick som i en dimma nästan hela graviditeten, hoppades en sväng att jag kunde skylla på hb, men det hölls kring 147 nästan hela tiden så det gick inte. Sista två månaderna skulle jag ha kunnat sova dygnet runt.
Upp och ner i humöret: Var på något sätt faktiskt ganska stabil. Ganska.
Strimmor på magen: Inte förrän sista månaden, inte så många, ganska svaga och lågt ner på magen.
Putande navel: Nej.
Svullnader: Av de 20 kg jag gick upp verkar 90% av dem ha varit vätska, jag svällde upp varvet runt sista månaderna.
Yrsel: Möjligen en aning av sommarhettan.
Förhöjd kroppstemperatur/svettningar: Jodå, svettades som en gris i 39 veckor.
Blodbrist/ järnbrist: Nej.
Sammandragningar: Visste inte vad det var förrän 22 december klockan 18.
Sömnproblem: Sov som en stock fram till vecka 30 - efter vecka 30 fick jag glatt ligga vaken halva nätterna pga pissblåsan samt överenergisk bebis. Det senare verkar sitta i ännu.
Nytt konstigt matbehov: I ordningsföljd från början: kebab, franskisar, kanelbullar, salmiak, ananas, franskisar, vattenmelon, juice, sushi (inte ätit), cola (inte druckit), grynost, salmiak, melon, vatten, limpa, ost, MJÖLK, pannbiff med lök.

 

1 kommentar:

  1. EsGTWm xzalgxuixemm, [url=http://ycydvapuhvlt.com/]ycydvapuhvlt[/url], [link=http://hjpjpgrefcql.com/]hjpjpgrefcql[/link], http://mfykkvrtcsqf.com/

    SvaraRadera