9 mars 2012

Sköna fredagkväll

Puhh, jag riktigt pustar ut för vet ni vad: den här helgen får vi ha pappa hemma ♥. Det var länge sedan då han hamnat att jobba lite varje helg.


I morgon ska det dras vattenslingor i golvet på bygget och nästa vecka ska det gjutas golv! Det börjar närma sig (eller ja, flytt blir nog inte aktuellt förrän om några månader). Jag har dessutom suttit och planerat grovköket i flera dagar och skulle behöva lite hjälp av er. Jag har aldrig själv haft grovkök så jag har inga erfarenheter av vad man behöver och hur man ska placera allting så ni som har - vad ska man prioritera? Är det någonting ni är mindre nöjda med?



Ingången rakt fram, värmesystemet närmast innerdörren och tvättmaskin bredvid. Tvättmaskinen ska komma upp från golvet nog men Ikeas planeringsprogram tillåter inte alla kombinationer som finns.



Planlösningen, innerdörren längst till vänster. I det lediga hörnet bredvid ytterdörren kommer ett tvättfat och på golvet framför en "kurasyöppö" (vad nu det är på svenska).

5 kommentarer:

  1. He bäst i vårt grovkök e definitivt att ha torktumlan (jag älskar torktumlan miin fast vissa tycker he e onödigt) och tvättmaskin brevid varader å bänkskivo breivi att vik klädren på.. Å hög skåpi med smutskläder, med en korg för sortering e å superbra..

    SvaraRadera
  2. Jag har ett ganska litet grovkök. Men det viktigaste för mig är stora skåp (med trådbackar/lådor). Bänk yta är också bra, men det tycks bli en samlingsplats för allt möjligt efter en tid. Ett strykbrä skulle jag ha velat ha infällt i ett skåp.

    SvaraRadera
  3. Golvsil för leriga stövlar, hundar, barn etc! Om grovköket har dörr till utsidan, vill säga :) Kanske fanns i ritningarna, men är inte så bra på det här med att läsa ritningar.

    Om jag bygger hus någon gång så är nog grovkök med golvsil högt på listan. Man får ju skölja av all smuts genast man kommer in då utan att resten av huset påverkas av roliga leriga dagar :)

    SvaraRadera
  4. Golvsil med någon slags vattenkran till då alltså :P

    SvaraRadera
  5. Jepp, sån är inritad! Och verkligen ett måste, både med två hundar, en unge och en Benny.. ;)

    SvaraRadera