27 juni 2012

Att gå i mammas fotspår

Jag har alltid varit besatt av böcker. Det är svårt att säga om det är medfött eller om det är tack vare min mor.
Hon anmälde mig till en Barnens Bokklubb redan innan jag föddes och sedan dess har hela min uppväxt
 kretsat kring böcker.

Lära att läsa själv.
Bläddra i.
Stapla ovanpå varandra.
Plocka in och ut ur bokhyllor
Sortera i färgordning.
Sortera efter innehåll.
Försöka skriva en själv.

Det här med ord har alltid fascinerat mig. Det är nog också en anledning till att jag idag skriver blogg.
Inte för att bloggen på något sätt innehåller några revolutionerande texter.
Det bästa är att jag hittade en likasinnad själ i Kärleken. 
Han är inte så fruktansvärt intresserad av böcker eller att skriva själv, men han älskar ord han också.

Nu har tydligen det här gått i arv till Hayley. När man lägger fram en bok framför henne blir hon så
till sig så hon vet inte vart hon ska ta vägen. Hon tjuter av förtjusning, bläddrar, ser på texten mer än bilderna.
Jag försöker läsa för henne så mycket hon orkar, köper böcker i mängder och återupptäcker mina egna
gamla älskade barnböcker.

Och när jag ser den här synen i soffan vet jag att det här är det bästa jag kan ge henne.

Böckernas underbara värld.


2 kommentarer:

  1. Ja, är det inte underbart med böcker! Man ser hur Hayley njuter av boken.
    Som Astrid Lindgren sa, " Den första sagan jag hörde, satte min barnasjäl i en gungning, som aldrig riktigt har avstannat" Iris&isop

    SvaraRadera
  2. Vad härligt, jag samlar redan nu en hel hopmed barnböcker (speciellt Astrid Lindgren) för mina kommande barn.

    SvaraRadera