10 maj 2012

Det här med böcker

Jag älskar böcker. Så är det bara. Enkelt så. 
Nu hinner jag ju inte läsa på samma sätt som innan vi fick vår lilla Skrutt, men jag tar alla tillfällen i akt.

Det finns en särskild slags böcker som står mig riktigt varmt om hjärtat och det är kokböcker. Jag har mängder, och fler skulle jag ha om jag skulle ha mer plats (dvs snart). Nu ska det ju inte vara vilka kokböcker som helst, inga "Rutiga kokboken" utan bilder och med recept som kåldolmar och Janssons frestelse. 
Nej, det finns vissa krav.
  • Det ska vara mycket grädde/smör/kärlek i receptet
  • Det får gärna finnas med små anekdoter om hur receptet uppkommit
  • Bilderna ska vara färgglada, gärna i pasteller, och tilltala mig som använder synsinnet framom de övriga sinnena
                        och viktigast av allt
  • Boken ska ha ett vackert/fyndigt namn

Ni ser.
Mycket viktigt det här estetiska.*

Nåja, här kommer några av mina favoriter:


Ja, det kan ju inte finnas någon som missat de här fantastiska kokböckerna. 
Och om det finns det: köp dem för sjutton! Du kommer garanterat att baka ihjäl dig.





















Sen finns det ju de här två systrarna. De lyckas göra sådana underbara kokböcker att man helst av allt bara vill sitta dem i famnen och klappa dem på huvudet och säga "duktig flicka". 
Har du inte de här heller, shame on you.


Och till sist har vi den här damen: Linda Lomelino alias Call me Cupcake. Vilka fantastiska tårtor, kan inte annat säga. Den här äger jag för övrigt inte (hint: jag fyller inom en snar framtid)..


* Fråga bara min sambo. Han hävdar att jag är så svag för gullig reklam och söta förpackningar att jag skulle köpa bajs om det var inslaget  i rosa papper med rosett och spelade en fin melodi.

6 kommentarer:

  1. Ja men visst. Känner att vi har exakt samma "tänk" där gällande böckerna. Massor med vackra bilder och kärlek, sen är boken ett måste! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är viktigt det här med hur boken ska vara! Men vilken tur att det finns så många fina att välja mellan.. ;)

      Radera
  2. Samma här:) Jag bara älskar kokböcker..läser dem som andra läser vanliga böcker;) Leila och Jamie är mina favoriter...Å Tina:) Annars tänkt ja laga Leilas citronpaj med hallonmaräng tills Elias kalas..såg att du provat göra den! Var den god? Svårt? Om man laga efter receptet hur många räckte de till?? står ju 8 pers..men de brukar alltid blir för lite smet när jag lagar!? :) Trevlig blogg by the way;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaime och Tina är också bra! Citronpajen är supergod, faktiskt, den ska du testa! Den är inte svår, lemoncurden tar ju lite tid att göra men är såå mycket godare än köpisvarianten. Jag hade den till en mammabarnträff och vi var 5 stycken. Det lämnade mycket över så vi åt nog av den flera dagar. Och tack! :)

      Radera
  3. Håller med dig, älskar också kokböcker och gärna med fina bilder och snygg layout. :) Däremot så tycker jag att det borde finnas en "Vår kokbok" eller "Rutiga kokboken" i allas hem eftersom den innehåller all baskunskap. Jag köpte mingelmats-boken i höstas och älskar den! Tycker om Leila också men av nån konstig anledning så finns inte hon bland mina typ 60 kokböcker. Måste ändra på det känner jag nu när du radade upp bilder på hennes böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst ska det finnas en grundkokbok också hemma men den är ju inte rolig att kika i ;) Mycket mer inspirerande med fina bilder och goda bakverk! Ja men då ska du ändra på det, köp! ;)

      Radera